Hur bra är Tele2s erbjudanden på mobiltelefoner?

Tele2 låter dig bestämma själv hur du vill betala din mobil. De har fler delbetalningsalternativ än de flesta, och det gör ingen större skillnad för priset vad du väljer. Detta gör att priset är ganska förutsägbart, men å andra sidan ger delbetalningen dig alltså ingen rabatt.

Därmed är priserna på mobiler bland de högsta. Det går dock till viss del att kompensera om du byter in din gamla mobil. Då får du rabatt på den nya du vill köpa.

De senaste mobilerna från Apple, Samsung och andra populära tillverkare finns hos Tele2. Utbudet i övrigt är brett, även om det finns konkurrenter med ännu fler mobiler och tillverkare.

Fördelar

  • Valfri avbetalningstid
  • Erbjuder de hetaste telefonerna
  • Rabatt för din gamla mobil

Nackdelar

  • Ganska höga priser

Hur bra är Tele2s abonnemang?

Du får välja fritt mellan Tele2:s stora utbud av abonnemang när du tecknar det med telefonen. De erbjuder det mesta mellan ett par gigabyte upp till obegränsad surf. Även om du redan är kund hos dem kan du ändra surfmängd i samband med köpet.

Tele2 har dessutom rabatt för pensionärer, och familjer kan samla sina abonnemang hos dem. För dig som vill ringa till utlandet eller surfa utomlands har Tele2 också riktigt bra erbjudanden. Det enda som egentligen väger mot minus här är återigen priserna.

Hur bra täckning har telefoner med Tele2s abonnemang?

Tele2 delar inte bara täckning med dotterbolaget Comviq, utan också med konkurrenten Telenor. Vill du surfa i 4G eller ringa i 2G bör det inte vara några problem, oavsett var i landet du befinner dig. 

Däremot har 3G-nätet sämre täckning i norra inlandet. Behöver du 3G-uppkoppling i de trakterna rekommenderar vi en annan operatör.

Tele2:s täckningskarta visar dig exakt hur god täckning som finns i ditt område.

Har jag bindningstid på Tele2s mobiltelefoner?

Abonnemangen hos Tele2 har i grunden ingen bindningstid och ses som separata från mobiltelefonen. Men samtidigt måste du ha kvar ditt abonnemang så länge du betalar av telefonen. Säger du upp abonnemanget kommer du att få en slutfaktura på mobiltelefonen.

Därför skulle vi säga att avbetalningstiden du väljer är din bindningstid. Betalar du mobiltelefonen direkt gäller däremot ingen bindningstid, eftersom du inte har någon stående betalning hos Tele2.

Kan jag byta min mobiltelefon hos Tele2?

Du kan inte byta mobiltelefonen du köpt hos Tele2 mot en annan under tiden som du betalar av den. Köper du en ny mobil får du betala av båda mobilerna samtidigt.

Däremot tar Tele2 gärna emot din gamla mobil i samband med att du köper en ny. Då kan du få mobilens värde i rabatt. Du kan värdera mobilen på hemsidan i samband med beställningen genom att skriva in IMEI-numret. Telefonen säljs antingen vidare eller återvinns.

Är Tele2s telefoner operatörslåsta?

Nej, Tele2:s mobiltelefoner är inte operatörslåsta.

Hur lång leveranstid har Tele2 för mobiltelefoner?

Förväntad leveranstid är 2–3 arbetsdagar. Är det längre leveranstid för just din telefon framgår det när du ska beställa. Samma sak gäller om telefonen du vill ha är slut i Tele2:s lager.

Hur fungerar avbetalning på mobiltelefon hos Tele2?

Tele2 har tre delbetalningsalternativ att välja mellan: 6, 12 och 24 månader. Det är fler än de flesta operatörer. Du kan även betala mobiltelefonen direkt om du skulle vilja.

Det blir en liten prisskillnad beroende på om du delbetalar eller inte. Det skiljer dock inte många kronor, så det går inte att säga att du får rabatt med delbetalning.

Värt att påpeka är att om du begär slutfaktura för mobiltelefonen påverkas inte ditt abonnemang, utan det fortsätter löpa på som vanligt till du säger upp det.

Hur bra är Tele2s kundtjänst?

Tele2 har en utmärkt kundtjänst som du kan nå på flera olika sätt. Du kan mejla, chatta eller ringa till operatören. Dessutom går många ärenden att lösa själv genom att logga in på kundsidorna Mitt Tele2.

Direkt på supportsidan kan du hitta svar på vanliga frågor genom att klicka dig fram mellan olika kategorier. Men längre ner kan du direkt komma åt kontaktuppgifterna, vilket vi och säkert många kunder verkligen uppskattar. Hos många operatörer krävs det mycket letande och klickande för att hitta kontaktuppgifter, så Tele2 är mer hjälpsamma här.

För att ställa en fråga via mejl eller chatt måste du först fylla i en del uppgifter om dig själv. Det är en sak som kanske gör kundtjänsten något mindre smidig.

Vanliga frågor om Tele2

Kan jag köpa en Iphone hos Tele2?

Ja, du kan köpa nyare Iphone-modeller hos Tele2.

Kan jag köpa en Samsung hos Tele2?

Ja, de senaste mobilerna från Samsung hittar du hos Tele2.

Kan jag byta mobiltelefon under bindningstiden hos Tele2?

Nej, du kan inte byta mobiltelefon under bindningstiden hos Tele2. Vill du ha en ny telefon kan du köpa en när som helst, men då behöver du betala för båda mobilerna.

Kan jag byta in min gamla mobiltelefon hos Tele2?

Ja, du kan byta in din gamla mobiltelefon och få rabatt på den nya du beställer. Värdera först mobilen på hemsidan eller i en Tele2-butik.

Hur låser jag upp en mobil från Tele2?

Du behöver inte låsa upp mobiler från Tele2. De är nämligen inte operatörslåsta.

Har Tele2 garanti på sina mobiler?

Ja, Tele2:s mobiltelefoner har garanti. Apples mobiler har 12 månaders garanti och övriga tillverkares 24 månader.

Erbjuder Tele2 försäkring till sina mobiltelefoner?

Ja, Tele2:s försäkring för mobiltelefoner heter Tele2 Trygghetsavtal. Den täcker exempelvis stöld, om du tappar mobiltelefonen eller om den får fuktskador. Du blir erbjuden att teckna försäkringen vid beställning på hemsidan, men kan också teckna den inom 60 dagar från köpet.

Kan jag betala av mobilen snabbare hos Tele2?

Ja, du kan alltid betala av mobilen snabbare genom att begära slutfaktura. Då får du betala beloppet som återstår av mobilens pris. Ditt abonnemang hos Tele2 ska inte påverkas, eftersom det gäller separat och utan bindningstid.

Hur spärrar jag en mobiltelefon hos Tele2?

Om mobiltelefonen blir stulen eller försvinner ska du först anmäla det hos polisen, med hjälp av IMEI-numret som finns på mobilförpackningen. Sedan kontaktar du Tele2:s kundservice för att spärra mobilen. Då ska du uppge ditt mobilnummer, IMEI-numret och diarienumret du fick hos polisen.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Telekomskribent evelina.grenehed@mobiltelefoner.se