Närbild på person som håller mobil i ena handen och pekar på skärmen med den andra.Antalet varumärken på smartphonemarknaden har blivit allt färre under de senaste åren, och enligt Counterpoint kommer den siffran fortsätta att falla. Foto: pcruciatti/Shutterstock.com

Rapporter

Under 2017 fanns det över 700 olika varumärken på smartphonemarknaden, men enligt Counterpoints Handset Model Sales Tracker ligger den siffran i dag på blygsamma 250. Det rapporterar ComputerSweden.

Counterpoint har samlat in data från 70 olika länder och visar i rapporten Global Handset Model Sales Tracker att antalet varumärken på smartphonemarknaden har minskat markant under de senaste sex åren. Under det blomstrande året 2017 samsades över 700 märken på den globala marknaden, och nu ligger den siffran nere på 250.

Flera förklaringar till förändringen

Enligt Counterpoint finns det flera förklaringar till minskningen av varumärken. Till exempel en mognare användarbas, produkter av högre kvalitet med längre utbytescykler och såklart även de motgångar i makroekonomin hela världen har känt av den senaste tiden. Tekniska övergångar, som den från 4G till 5G, kan också kan ha påverkat.

Framför allt lokala varumärken som har lämnat

Man har sett att det framför allt är lokala varumärken i budgetsegmentet som har lämnat marknaden. Bland annat märken som på sin tid beskrevs som “lokala kungar”, till exempel Symphony i Bangladesh och Micromax i Indien.

Counterpoint menar att dessa mindre aktörer har haft svårt att stå sig i konkurrensen när det gäller både teknisk utveckling och marknadsföring. Större varumärken har till exempel satsat på varumärkesambassadörer och produktplaceringar inom exempelvis film och sport, men här har de mindre helt enkelt inte kunnat prestera på samma nivå.

Prognosen är fortsatt minskning

Enligt Counterpoints beräkningar kommer antalet varumärken på smartphonemarknaden fortsätta sjunka kommande år. Analysföretaget ser också att det är mobilgiganterna som är bäst rustade för att kunna hantera alla tekniska förändringar som sker på marknaden parallellt med de makroekonomiska utmaningarna.