Viktigt att tänka på när man väljer mobiltelefon som äldre
Vilken mobil du som äldre ska välja beror på dina förkunskaper. I dagsläget finns det flera olika seniortelefoner som är anpassade efter olika typer av mobilanvändare. Det som de har gemensamt är att alla är användarvänliga och tydliga. Mobiltelefonerna har extra tydliga gränssnitt och i många fall även specialfunktioner för trygghetslarm och hörhjälp. Förutom en del funktioner du kanske vill ha av privata skäl är det främst tre saker du ska ta hänsyn till när du köper din mobiltelefon.
- Smartphone eller knapptelefon. En smartphone är en kombination av mobiltelefon och handdator. Därav har den oftast fler funktioner än en knapptelefon och passar bäst för dig som vill ha lite mer än det allra nödvändigaste. På dessa mobiltelefoner finns i stort sett inga fysiska knappar, istället är de virtuella. Föredrar du känslan av att känna knapparna du trycker på är en knapptelefon det bästa valet.
- Telefonstorlek. Är du ute efter en smartphone vill du ha en stor skärm. Det är lättare att läsa på en stor skärm men det blir även lättare att skriva på det virtuella tangentbordet. Knapptelefonerna är vanligtvis mindre, men då funktionerna är färre är inte behovet av en stor skärm lika stor.
- Batteritid. För att inte behöva släpa på en laddare och ha närhet till eluttag hela tiden vill du välja en mobiltelefon med bra batteritid. En smartphone drar i regel mer batteri och har därmed sämre batteritid. Sedan påverkar självklart din användning hur länge batteriet räcker.
Tips! En telefon med stora knappar, oavsett om de är virtuella eller fysiska, är lättare att använda.
Skippa mobilförsäkringen
Mobiltelefoner för äldre är inget du behöver försäkra. Dessa så kallade produktförsäkringar är ofta väldigt dyra i förhållande till mobiltelefonens pris. När du som konsument köper mobiltelefonen har du redan skydd mot fel genom konsumentköplagen, garanti och hemförsäkring.
Genom Konsumentköplagen har du möjlighet att reklamera fel i upp till tre år från dess att du köpte din mobil. Upptäcks något fel de första sex månaderna måste butiken kunna bevisa att felet inte var där när du köpte telefonen. Efter sex månader är det istället du som måste kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.
Om du har en allriskförsäkring på din hemförsäkring skyddas din mobil om du exempelvis tappar den i golvet eller glömmer den på bussen. Skillnaden mot en produktförsäkring är att en allriskförsäkring täcker alla dina saker medan en produktförsäkring endast täcker den specifika produkten.
Knapptelefoner är det billigaste alternativet
Mobiltelefoner för äldre är betydligt billigare än dagens mer moderna mobiltelefoner. Priserna varierar trots det kraftigt mellan olika modeller. Det simplaste och billigaste alternativet är knapptelefonen, medan mer avancerade smartphones är dyrare.