Så har smartphonetillverkarna drabbats av coronakrisen

2020-05-05 xiaomi-skylt utanför xiaomis butik i peking

Till skillnad från de andra stora smartphoneleverantörerna på marknaden har kinesiska Xiaomi lyckats öka sin försäljning under årets första kvartal. Foto: testing/Shutterstock.com

Även smartphonemarknaden har drabbats av coronapandemins följder. Försäljningssiffrorna har minskat för i stort sett alla större leverantörer, förutom för kinesiska Xiaomi, som under årets första kvartal lyckades öka sin försäljning.

Den globala marknaden för smartphones har fått sig en rejäl törn av coronavirusets utbrott och spridning. Marknaden hade just lyckats nå balans mellan tillverkning och försäljning igen, men när en stor del av världen gick in i lockdown-läge i mitten av mars rasade försäljningen.

Computer Sweden hänvisar till en undersökning utfärdad av företaget Canalys, som visar på att smartphone-försäljningen under årets första kvartal har minskat med 13 procent i jämförelse med samma period förra året.

Iphone 11 – räddaren i nöden för Apple

Apple är en av de aktörer som har drabbast minst av coronapandemins följder, mycket tack vare sin lyckade försäljning av Iphone 11 tidigare under året. Försäljningen gick ner 8 procent under det gångna kvartalet. Tillverkaren står i dag för 12,8 procent av den globala smartphonemarknaden.

Samsung och Huawei har tappat 17 procent av sin försäljning

Samsungs försäljningssiffror har minskat med 17 procent, men de lyckas ändå hålla sig i topp på den globala marknaden med en andel på 22,8 procent.

Även Huawei har tappat 17 procent under första kvartalet och har i dag en marknadsandel på 18,8 procent. Den kinesiska tillverkaren har dock inte bara drabbats hårt av coronapandemin och det rådande läget i världsekonomin, utan även av USA:s svartlistning och stridigheterna med handelsdepartementet.

Xiaomi lyckades öka sin försäljning

Den andra stora kinesiska tillverkaren Xiaomi bryter trenden med sjunkande försäljningssiffror. Till skillnad från de andra aktörerna på marknaden har de faktiskt lyckats öka sin försäljning med nio procent. Det gör att Xiaomi nu har en marknadsandel på 8,9 procent.

Kritiskt läge kommande månader

Enligt Ben Stanton från Canalys kommer man få se en kulmen av coronapandemins påverkan på smartphonemarknaden under årets andra kvartal. Det kommer sätta branschen på prov, och vissa företag kommer drabbas hårdare än andra. Ben Stanton menar att det nu blir viktigare än någonsin att aktörerna på marknaden hittar en balans mellan nya strategier, marknadsföringsutgifter och produktkostnader.

Helena Darlöf

Skribent

helena.darlof@mobiltelefoner.se
Hjälpte den här artikeln dig? JA NEJ

Vad är det du behöver hjälp med?

Ditt namn:

Din e-mailadress (om du vill ha svar):

Skicka