Han sträcker sig efter en lila galaxy s23 ultra-mobil som ligger på ett bord.Försäljningen av Samsung Galaxy S23 går som tåget. Och populärast är den lyxiga Ultra-modellen. Foto: Framesira/Shutterstock.com

Rapporter

Den globala ekonomiska nedgången till trots har Samsungs försäljning av nya Galaxy S23 gått bättre än väntat. Jämfört med föregångaren S22 har försäljningen ökat med upp till 70 procent på vissa marknader. Och överraskande nog är det den dyraste modellen, Galaxy S23 Ultra, som har sålt allra bäst. Det rapporterar M3.

Samsungs prognos var att den nya Galaxy S23-serien skulle öka med 10 procent på den globala marknaden, jämfört med föregångsserien Galaxy S22. Men nu när försäljningssiffrorna har börjat rulla in visar det sig ha gått betydligt bättre än så, på flera marknader världen över.

Har sålt 70 procent mer än S22 i Central- och Sydamerika

På den europeiska marknaden har Galaxy S23 sålt 50 procent mer än S22 under motsvarande period förra året, och trenden ser som sagt ungefär likadan ut i flera andra regioner.

I Indien ligger till exempel ökningen på 40 procent och i Mellanöstern på 50 procent. Och på den Central- och Sydamerikanska marknaden ska man ha noterat en ökning på hela 70 procent jämfört med Galaxy S22.

Lyxmodellen Galaxy S23 Ultra har sålt allra bäst – trots det ekonomiska läget

Med tanke på det tuffa ekonomiska läget i världen är det lite överraskande att det är den lyxigaste (och således dyraste) modellen, Galaxy S23 Ultra, som hittills har sålt allra bäst. 

Ultra-modellen står för 60 procent av den totala försäljningen av Galaxy S23-serien, medan standardmodellen och Galaxy S23 Plus ligger på 20 procent var.