en hög med begagnade mobiltelefonerMånga mobiler blir oanvändbara på grund av ouppdaterade operativsystem. Ett nytt lagförslag kan vara lösningen på problemet. Foto: Maxx-Studio/Shutterstock.com

Granskningar

Begagnade mobiltelefoners livslängd har länge varit en het potatis både i och utanför Sverige, och när över 50 000 svenskar för ett par veckor sedan fick meddelande om att BankID slutat fungera på deras telefoner blev problemet extra tydligt. Ett nytt lagförslag kan vara lösningen. Det skriver Tekniknytt.

Var du en av de 50 000 svenskar som för några veckor sedan fick meddelande om att din mobiltelefon inte längre har stöd för BankID? Då är du förmodligen ägare av en äldre mobil med operativsystemet Android 5 eller iOS 10 eller 11 under huven.

Debatten om begagnade mobilers livslängd är inget nytt utan har pågått både i och utanför Sveriges gränser under en längre tid, men det var i och med detta som problemet blev tydligare än någonsin.

Tillverkare slutar uppdatera operativsystemen

Malin Wemnell, som är presstalesperson på BankID, menar att dessa äldre mobiltelefoner inte uppfyller de högt ställda säkerhetskraven. Vilket, enligt Wemnell, i sin tur beror på att mobiltillverkarnas stöd för systemuppdateringar går ut innan mobilen slutar fungera. Många konsumenter måste således slänga mobiler på grund av ouppdaterade operativsystem trots att själva mobilen kan användas precis som vanligt.

Tekniknytt hänvisar till Elkretsens undersökning som visar att det är cirka 25 miljoner begagnade mobiltelefoner som på grund av icke uppdaterade operativsystem bara ligger och skräpar hemma hos den svenska befolkningen.

Nytt lagförslag kan lösa problemen

Men nu verkar en lösning på mobilproblemen komma snabbare än väntat, och faktiskt direkt från EU. Redan nästa sommar ska man nämligen presentera ett nytt lagförslag där målet är att öka begagnade mobiltelefoners livslängd.

Om allt går enligt plan kommer lagen att träda i kraft på rekordtid. Carlos Lopes, EU-förhandlare på Energimyndigheten, säger i en kommentar till SVT att processen helt enkelt måste snabbas på när det gäller tjänster och produkter som har en så pass hög utvecklingstakt.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Telekomskribent helena.darlof@mobiltelefoner.se