apples logga motNär Apple sammanfattar det brutna räkenskapsårets andra kvartal, januari-mars 2021, framgår det att tillverkaren fortsätter slå försäljningsrekord. Iphone är fortfarande den största inkomstkällan, men försäljningen av andra produkter och tjänster har också ökat markant. Foto: maodoltee/Shutterstock.com

Rapporter

I onsdags presenterade Apple sin rapport för januari-mars,  och det visar sig att telekomjätten lämnar ytterligare ett rekordkvartal bakom sig där försäljningen ökade på alla fronter jämfört med samma period förra året. Iphone var föga förvånande fortfarande den största inkomstkällan, och riktiga storsäljare var Iphone 12 och Iphone 12 Pro. Det skriver 99mac.

Apple satte nya försäljningsrekord under januari-mars 2021, enligt en rapport som tillverkaren presenterade förra onsdagen. Omsättningen uppgår nu till 89,6 miljarder dollar, vilket i svenska kronor blir 750 miljarder. Jämfört med samma period förra året är det en ökning på hela 54 procent. Nettovinsten på 23,6 miljarder dollar, 197 miljarder svenska kronor, är dubbelt så mycket som för ett år sedan.

Det är kanske inte kommer som någon större skräll att Iphone fortsätter att vara tillverkarens största inkomstkälla, med en försäljningsökning på 65 procent jämfört med januari-mars 2020.

Iphone 12 fortsätter som storsäljare och Iphone 12 Pro ökar i popularitet 

Enligt 99mac har företagets vd Tim Cook avslöjat att nya Iphone 12 fortsätter sin resa som storsäljare, men att även den något mer påkostade Iphone 12 Pro visade riktigt starka siffror under januari-mars.

Försäljningen av mac-datorer och Ipads ökade med 70 respektive 79 procent jämfört med samma period förra året, och man har även noterat en kraftig försäljningsökning när det gäller Apples övriga produkter och tjänster.

Stolta över tvåsiffrig tillväxt

Apple ser mycket positivt på den fortsatta försäljningsökningen och de nya rekordsiffrorna under det senaste kvartalet.

– Vi är stolta över vårt kvartalsresultat som inkluderade intäktsrekord i vart och ett av våra geografiska segment och en stark tvåsiffrig tillväxt i var och en av våra produktkategorier, säger Luca Maestri, Apples finanschef i ett pressmeddelande.