Samsung på en utställning i Berlin. Foto: Mahony / Shutterstock.com
Den koreanska tech-giganten Samsung ryktas producera tre olika modeller av sin nästa flaggskeppsmobil. Enligt rykten från den koreanska industrin ska de tre modellerna fungera som ett firande av tioårsjubileumet som S-serien firar.
Samsung har på senare år fått allt större marknadsandelar med sina S-modeller. I Sverige har man även gjort ett stort avtryck, då många anser att de kvalitetsmässigt är den tillverkare som ligger närmast giganten Apple.
Nu ryktas det om att man ska gå ifrån det klassiska konceptet av två modeller, en större, en mindre och istället gå en egen väg. Anledningen till detta ska vara att anpassa sitt utbud efter alla konsumenters köpkraft enligt Cnet.com.
Samsung planerar modeller för alla plånböcker
Ryktena om Samsungs nästa mobil är ännu inte bekräftade av tillverkaren själv, men har rapporterats av flera ledande nyhetskällor. Mobilen som under produktionsfasen kallas ”Beyond” ska enligt dessa rykten få tre modeller, med olika specifikationer och prislappar.
Den första modellen, Beyond 0, ska enligt uppgift ha en 5,8 tums skärm och ha en enda bakkamera. Det innebär att modellen skulle vara något enklare i sin utformning än många andra nya mobiler, vilket troligtvis skulle leda till en lägre prislapp.
Beyond 1 skulle till skillnad från den första modellen komma utrustad med två bakkameror. Med den bättre kameran tros då även komma en relevant prishöjning. Den sista modellen, Beyond 2 tros komma med en 6.2 tums skärm och ett trippelkamerasystem, vilket troligtvis skulle göra den till en av de dyrare mobilerna på marknaden.
Fler konsumenter intresserade av smartphones
Även om det är lätt att glömma bort har smartphones inte tidigare varit tillgängliga över hela världen. I många utvecklingsländer har de ekonomiska möjligheterna helt enkelt inte funnits. I dagsläget har de dock blivit betydligt mer tillgängliga, för hela världen.
Av denna anledning kan ryktena om Samsungs tre modeller vara helt rimliga ur en marknadsförares synpunkt. Genom att producera en exklusiv modell och sedan erbjuda den i tre prisklasser kan flera inkomstklasser, över hela världen, lägga händerna på mobilen.