Q4 2022 var ett tufft kvartal för de större mobiltillverkarna på marknaden. Foto: Anna Lulu/Shutterstock.com
RapporterUnder det fjärde kvartalet 2022 utmanades marknadens stora mobiltillverkare rejält, bland annat av nedstängningar, distributionstrubbel och inte minst av den skakiga världsmarknaden. Försäljningen rasade, men vem av tillverkarna som drabbades värst beror lite på hur man analyserar IDC:s preliminära siffror. Det skriver Mobil.se.
2022 slutade inte på topp för tillverkarna på smartphonemarknaden, tvärtom. Enligt preliminära försäljningssiffror från IDC levererade Apple 72,3 miljoner enheter under det fjärde kvartalet, vilket kan jämföras med 80,5 miljoner enheter under samma kvartal 2021. Det motsvarar ett tapp på 14,9 procent och det är första gången någonsin som tillverkaren får en tvåsiffrig försämring jämfört med föregående år.
Men rekordraset till trots lyckade Apple ändå öka sina marknadsandelar med 1 procent upp till 24,1 procent och levererade flest enheter av alla tillverkare.
Samsung tappade mer än Apple
Samsung placerade sig som nummer två när det gäller antalet levererade enheter under det fjärde kvartalet 2022. Tillverkaren levererade 58,2 miljoner enheter, vilket är en minskning med 15,6 procent jämfört med de 69 miljoner enheter som de skeppade under motsvarande kvartal 2021.
Minskningen är alltså större än Apples, men precis som Apple lyckades Samsung öka sina marknadsandelar och gick från 18,8 till 19,4 procent.
Apples och Samsungs lanseringar påverkar försäljningen
Precis som Mobil.se påpekar ska man dock komma ihåg att Apple lanserar sina nya modeller för året just under det fjärde kvartalet, medan Samsung brukar släppa nya flaggskepp i februari och augusti. Och detta påverkar så klart försäljningssiffrorna.
Xiaomis försäljning föll rejält
En förklaring till varför både Apple och Samsung lyckades öka sina marknadsandelar trots försäljningsras är att Xiaomi tappade ännu mer. Under det fjärde kvartalet 2022 skeppade tillverkaren 45 miljoner enheter, vilket är en försämring med 26,3 procent jämfört med 2021. Marknadsandelen sjönk därmed från 12,2 till 11 procent.
Marknaden backade med totalt 18,3 procent
Om man ser till smartphoneförsäljningen i helhet levererades 300,3 miljoner enheter under Q4 2022. Jämfört med Q4 2021 är det en minskning med 18,3 procent.