Person står och testar mobil i butik.Canalys rapport om smartphoneförsäljningen under årets tredje kvartal visar på fortsatta nedgångar. Foto: pixfly/Shutterstock.com

Rapporter

Enligt analysföretaget Canalys var tredje kvartalet 2022 det sämsta kvartalet sedan 2014 för den globala smartphonemarknaden. Canalys menar att detta är en effekt av läget i världsekonomin, där konsumenterna håller hårdare i plånboken än tidigare. Det skriver Telekom idag.

Under årets tredje kvartal, det vill säga mellan juni och september, sjönk den globala smartphoneförsäljningen med nio procent jämfört med förra året. Det är det tredje kvartalet i rad som marknaden backar, och det var enligt analysföretaget Canalys även det sämsta kvartalet sedan 2014.

Fortsatt dämpade försäljningssiffror under kommande månader

Canalys menar att det framför allt är det osäkra, och rentav dystra, ekonomiska läget som dämpar försäljningssiffrorna. Konsumenterna har helt enkelt börjat hålla hårdare i plånboken, där inköp av elektronik har hamnat allt längre ner på prioriteringslistan.

Och man räknar med att de dämpade försäljningssiffrorna på smartphonemarknaden kommer fortsätta under de kommande sex till nio månaderna.

Samsung fortsatt störst, men Apple var den enda som ökade försäljningen

Det är fortfarande Samsung, med en marknadsandel på 22 procent, som innehar titeln som den största tillverkaren på den globala smartphonemarknaden. Apple placerar sig som nummer två med 18 procent av marknaden.

Av de topp fem största tillverkarna var det faktiskt bara Apple som ökade sin försäljning jämfört med samma kvartal 2021. De nya Iphone-modellerna har troligtvis en hel del med saken att göra.

Kinesisk trio bland de fem största tillverkarna

På tredje, fjärde och femte plats på listan över marknadens största tillverkare hittar vi Xiaomi, Oppo och Vivo med 14, 10 respektive 9 procent. Xiaomi ligger kvar på samma marknadsandel som förra året, medan Oppo och Vivo tappade 2 respektive 1 procent.