Iphones med grönmelerat skal står på rad i butik.För femte kvartalet i rad noteras nedgångar på den globala smartphonemarknaden, enligt nya siffror från Canalys. Foto: Hadrian/Shutterstock.com

Rapporter

Analysföretaget Canalys senaste rapport om den globala smartphoneförsäljningen visar på fortsatta nedgångar, vilket innebär att marknaden backar för femte kvartalet i rad. Samsung är fortfarande herre på täppan, men Apple knappar in allt mer på sin sydkoreanska konkurrent. Det rapporterar Telekom idag.

Med tanke på det makroekonomiska läget kommer det kanske inte som någon större överraskning att smartphonemarknaden har fortsatt att backa. Enligt analysföretaget Canalys senaste rapport har den globala försäljningen av smartphones minskat med 12 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Inflationen har påverkat konsumenternas köplusta

Sanyam Chaurasia, analytiker på Canalys, menar att efterfrågan bland konsumenterna är fortsatt dämpad, trots sänkta priser och stora kampanjer. Särskilt i lågprissegmentet där inflationen har påverkat kundernas köpmönster, tillägger han.

Apple är hack i häl på sin största konkurrent

Samsung är fortfarande den största leverantören på den globala marknaden, men jämfört med första kvartalet 2022 har den sydkoreanska gigantens marknadsandelar minskat med 2 procent och ligger nu på 22 procent.

Apple har däremot ökat sina marknadsandelar. Från 18 procent under det första kvartalet 2022 till 21 procent under första kvartalet 2023 – mycket tack vare lanseringen av Iphone 14-serien.

Xiaomi tappar medan Oppo tar steg framåt

Xiaomi behåller sin tredjeplats, trots en nedgång från 13 procent av marknaden under första kvartalet 2022 till 11 procent under första kvartalet 2023. Bättre har det gått för Oppo som har ökat sina marknadsandelar från 9 till 10 procent.