Person i mörk kostym tittar ner på lysande mobilskärm med ett q och en trea svävandes ovanför.Det levererades totalt 310 miljoner smartphones under Q3 2024, vilket är en ökning på 5 procent jämfört med samma period förra året. Foto: SObeR 9426/Shutterstock.com

Rapporter

En undersökning från analysföretaget Canalys visar att den globala smartphonemarknaden gjorde sitt starkaste Q3 sedan 2021 i år, vilket Canalys menar till stor del har att göra med en ökad efterfrågan och “aggressiva” lanseringar från större tillverkare som Samsung och Apple. Samsung är fortsatt den globala ledaren med 19 procent av marknaden.

Jämfört med Q3 2023 ökade de globala smartphoneleveranserna med 5 procent under Q3  2024, vilket innebär att det totala antalet sålda enheter landade på 310 miljoner. Smartphonemarknaden gjorde därmed sin starkaste Q3-prestation sedan 2021.

Enligt Canalys har tillväxten mycket att göra med de större tillverkarnas vassa lanseringar och tekniska uppgraderingar, som Samsungs senaste Galaxy-serier och Apples iPhone 16-serie.

Samsung behåller sin förstaplats

Canalys konstaterar att Samsung fortfarande är den globala ledaren, med totalt 57,5 miljoner levererade enheter under Q3 och 19 procent av marknaden. Apple landade på en andraplats med 18 procent av marknaden och rekordmånga 54,5 miljoner levererade enheter – till stor del drivet av iPhone 16-seriens starka debut på flera av tillväxtmarknaderna.

Stort intresse för Apples AI

Enligt en av analysföretagets analytiker Le Xuan Chiew har man efter nyheten om Apples AI Apple Intelligence noterat att konsumenter aktivt byter från äldre modeller för att kunna ta del av den nya tekniken. Han menar att tillverkarens varierade utbud och mer konkurrenskraftiga priser dessutom har bidragit till minskade ledtider och stimulerat efterfrågan, framför allt på den indiska marknaden. 

Produktionen av tidigare modeller, som iPhone 13 och 15 har kompletterat och ytterligare stärkt Apples operatörsleveranser till både USA och Europa. Så på dessa marknader kan det finnas möjligheter att ta tillbaka marknadsandelar även i mellanprissegmentet, enligt Le Xuan Chiew. Han tillägger att det dock är viktigt att ha det geopolitiska läget och den försenade lanseringen av Apple Intelligence på flera marknader med i beräkningen – två faktorer som kan hålla tillbaka Apples tillväxt under Q4 2024 och 2025.

Kinesiska märken på tredje, fjärde och femte plats

Xiaomi landade på en tredjeplats med 14 procent av marknaden och 42,8 miljoner levererade enheter. Även på fjärde och femte plats ser vi kinesiska märken, närmare bestämt Oppo och Vivo – båda med 9 procent av marknaden och 28,6 respektive 27,2 miljoner levererade enheter.