Xiaomis logotyp i skyltfönster.Xiaomi är nu den näst största mobiltillverkaren i världen. Bara Samsung ligger ett steg före. Foto: Robson90/Shutterstock.com

Rapporter

När man talar om mobiltillverkare är Apple och Samsung förmodligen de första många tänker på. Men nu är det kinesiska varumärket Xiaomi på väg uppåt med raketfart. Det berättar Mobil.se efter en rapport från analysföretaget Canalys.

Apple och Samsung har länge varit de ledande mobiltillverkarna på den globala marknaden. Men nu får de konkurrens. De kinesiska företaget Xiaomi har gjort ett riktigt bra år och har nu gått om Apple i fråga om marknadsandelar.

Det här framgår i en rapport från Canalys, ett internationellt analysföretag som bevakar den globala telekommarknaden. Canalys har sammanställt försäljningsökningen för de största mobiltillverkarna i världen och tittat på fördelningen av marknadsandelar.

Samsung är störst – Apple halkar efter

Samsung ligger på första plats med 17 procent av marknadsandelarna. Det senaste året har Samsung ökat sin försäljning med 15 procent. 

Apple har bara ökat försäljningen med 1 procent, och står för 14 procent av marknadsandelarna. Det betyder att de halkar ner på tredje plats i världen.

Xiaomi har ökat försäljningen med 83 procent

I stället är det alltså Xiaomi som går upp på andraplatsen. Deras försäljning har ökat med imponerande 83 procent under samma period. Det gör att de i dag äger 17 procent av marknadsandelarna.

Det är delvis företagets lanseringar på fler marknader som förklarar den enorma ökningen. Till exempel ökade Xiaomis leveranser till Latinamerika med över 300 procent under perioden som undersökts. Även leveranserna till Afrika har ökat stort, nämligen med 150 procent.

Nu väntas Xiaomi fortsätta arbeta för att putta ner Samsung från förstaplatsen, menar Canalys research manager Ben Stanton i en kommentar till Canalys rapport.

Delad fjärdeplats mellan Vivo och Oppo

Efter dessa tre kommer Oppo och Vivo på delad fjärdeplats. De har 10 procent av marknadsandelarna vardera och har ökat sin försäljning med 27 respektive 28 procent.

Tittar man på marknaden som helhet har den totala försäljningen av tillverkarnas produkter gått upp med 12 procent.