smartphone med xiaomis loggaFörsäljningsstatistik för det första kvartalet 2021 visar att kinesiska Xiaomi är på hugget. Detsamma gäller för Oppo som står för den största ökningen på den europeiska mobilmarknaden. Foto: DANIEL CONSTANTE/Shutterstock.com

Rapporter

Enligt försäljningsstatistik från analysföretaget Canalys har Xiaomi lämnat ett riktigt starkt första kvartal bakom sig, och det har även Oppo. Försäljningsökningen för de båda kinesiska tillverkarna kan till stor del förklaras av att Huawei har tappat många av sina marknadsandelar. Det skriver Mobil.se.

Marknadsanalysen för det första kvartalet 2021, presenterad av Canalys tillsammans med IDC och Strategy Analytics, visar strålande siffror för kinesiska Xiaomi. Det gäller både på den svenska och den globala mobilmarknaden. Den globala försäljningsökningen ligger på 62 procent, vilket har fått tillverkarens marknadsandel att öka med 1 procent och de ligger nu trea på listan efter giganterna Apple och Samsung.

Xiaomis försäljning har ökat mest på den globala marknaden

I dagsläget har Xiaomi 14 procent av marknaden, Apple 15 procent och Samsung hela 22 procent. Det är dock Xiaomi som står för den största försäljningsökningen under årets första kvartal, men även Oppo visar upp starka resultat med en ökning på 60 procent.

Om man ser till den europeiska mobilmarknaden har Xiaomi för första gången klättrat upp på en andraplats med 23 procent av marknaden och är nu förbi Apple som har 19 procent. Det handlar inte om något försäljningstapp för Apples del utan om att Xiaomi helt enkelt har gjort en så pass stark ökning. Men i Europa är det faktiskt Oppo som har ökat allra mest med hela 153 procent.

Xiaomi och Oppo starkare när Huawei tappar marknadsandelar

Förklaringen bakom Xiaomis och Oppos starka första kvartal kan troligtvis härledas till Huaweis sjunkande försäljningssiffror. På den europeiska marknaden har de tappat hela 81 procent, men ligger fortfarande som nummer fem i ordningen.

Xiaomi och Lenovo står för de starkaste uppgångarna på svensk mark

På den svenska mobilmarknaden är det Xiaomi och Lenovo som står för de största ökningarna med 431 respektive 653 procent. Enligt Mobil.se framgår det dock inte om siffrorna gäller antalet sålda enheter eller själva förtjänsten av dem. Oavsett innebär det att Xiaomi har gjort sitt bästa kvartal någonsin, och i Sverige landar tillverkaren nu på en tredjeplats med 9 procent av marknaden.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Telekomskribent helena.darlof@mobiltelefoner.se