Xiaomi ökade sin försäljning med 90 procent under helåret 2020
RapporterEnligt en undersökning från Counterpoint Research är den kinesiska Xiaomi fjolårets vinnare på mobilmarknaden, som under helåret 2020 ökade sin försäljning med hela 90 procent. Några som inte hade ett lika blomstrande år var Huawei som tappade totalt 43 procent. Det skriver Mobil.se.
Undersökningsföretaget Counterpoint Research har analyserat fjolårets upp- och nedgångar på den europeiska mobilmarknaden. 2020 bjöd som bekant på stora utmaningar och många företag i mobilbranschen fick kämpa med sina sjunkande försäljningssiffror.
Kinesiska Xiaomi bröt den negativa trenden och är enligt Counterpoint Research förra årets vinnare. Under det sista kvartalet 2020 gick försäljningen upp med 85 procent, och sett till helåret med hela 90 procent. Försäljningen på den spanska och italienska marknaden sägs vara en stor del av framgångarna.
Huawei tappade 43 procent av försäljningen
Huawei lämnade 2020 med desto större hål i fickorna. Under årets fjärde kvartal tappade tillverkaren 62 procent av sin försäljning jämfört med året dessförinnan, och som helhet sjönk siffrorna med 43 procent.
Apple sålde 1 procent färre enheter
Under 2020 sålde Apple 1 procent färre enheter jämfört med 2019, vilket är betydligt mindre än marknaden i genomsnitt. Lanseringen av den efterlängtade Iphone 12-serien under hösten var en av Apples bästa på den europeiska marknaden, och i slutet av året hade tillverkaren en marknadsandel på 30 procent.
Samsungs mellanprismobiler sålde bäst
Samsung må vara den största tillverkaren på marknaden, men inte ens denna gigant klarade sig helt utan skråmor under pandemiåret 2020. Under det fjärde kvartalet gick försäljningen ner med 12 procent jämfört med 2019.
Något förvånande var det inte tillverkarens flaggskepp i Galaxy S20-serien som låg överst på försäljningslistan, utan de enklare mellanprismobilerna Galaxy A51 och Galaxy A71.
Realme växte mest 2020
Kinesiska Realme var den snabbast växande mobiltillverkaren under 2020. Försäljningen ökade mer än tiofaldigt jämfört med 2019, och tillverkaren har med sitt fokus på prisvärda mobiler fått ett särskilt starkt fäste i Italien och Spanien, men även på mobilmarknader i östra Europa.