Närbild på tekniker som fixar en mobiltelefon.EU-kommissionen vill få marknadens mobiltillverkare att tänka mer hållbart och föreslår därför att de ska kunna erbjuda säkerhetsuppdateringar och reservdelar i minst fem år. Tillverkarna själva ratar förslaget. Foto: guruXOX/Shutterstock.com

Rapporter

EU-kommissionens förslag om att mobiltillverkare ska erbjuda minst fem års säkerhetsuppdateringar och reservdelar till sina telefoner ratas av tillverkarna själva. Tyskland vill däremot gå ännu längre än EU-kommissionen och föreslår en garantiperiod på sju år. Det rapporterar Mobil.se.

EU-kommissionen vill få marknadens mobiltillverkare att gå mot en mer miljövänlig produktion, och föreslår därför att tillverkarna ska kunna erbjuda säkerhetsuppdateringar och reservdelar i minst fem år. I syfte att göra det lättare för konsumenterna att tänka och agera hållbart, föreslår EU-kommissionen även en energimärkning samt ett index som ska ange hur lätt (eller svår) en mobiltelefon är att laga.

Apple och Samsung har i dagsläget cirka sex respektive fem års stöd för sina mobiltelefoner så man skulle ju kunna tro att dessa två giganter är inne på samma spår som EU-kommissionen, men båda två sällar sig till skaran av tillverkare som ratar förslaget.

Vill erbjuda säkerhetsuppdateringar i tre år och reservdelar i två år

Den europeiska organisationen Digitaleurope, som företräder aktörer som Apple, Samsung, Sony, Huawei, Google, Amazon och Lenovo, ska ha uppgett att tillverkarna inte vill veta av EU-kommissionens nya förslag. Själva sträcker de sig till säkerhetsuppdateringar i tre år och reservdelar i två. Digitaleurope anser dessutom att det borde räcka att tillverkarna erbjuder nya batterier och skärmar inom dessa två år, eftersom högtalare, kameror och mikrofoner enligt företrädaren så sällan går sönder.

Tyskland föreslår ännu längre garantiperiod för mobiltelefoner

I Tyskland däremot ser man helst att garantiperioden för mobiltelefoner ska ligga på minst sju år, i stället för EU-kommissionens fem. Det gäller alltså både säkerhetsuppdateringar och reservdelar. Man vill även att det ska finnas tydligare riktlinjer gällande tillgänglighet och pris, det vill säga hur snabbt man kan få sin mobiltelefon lagad och hur mycket det får kosta. Syftet är att pressa tillverkarna ytterligare lite till i hållbarhetsfrågan, och få fler konsumenter att laga sina befintliga enheter i stället för att skaffa nya.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Telekomskribent helena.darlof@mobiltelefoner.se