Man tittar upp mot huawei-logga utanför butik.Efter att ha legat i topp på listan över världens största mobiltillverkare under flera år, gjorde Huawei en riktigt djupdykning under 2021. Foto: viewimage/Shutterstock.com

Rapporter

Under flera år har Huawei placerat sig långt upp på listan över världens största mobiltillverkare, men under 2021 vände den trenden med besked. Enligt uppgifter från Omdia föll Huaweis mobilförsäljing med hela 81,6 procent och marknadsandelen sjönk från 15 till 3 procent. Det skriver Mobil.se.

2019 var Huawei den näst största mobiltillverkaren efter den ohotade ettan Samsung och före giganten Apple, och 2020 placerade sig Huawei på plats tre. Men sedan kom den kinesiska tillverkaren minst sagt på kant med USA, och stridigheterna följdes av hårda restriktioner.

Försäljningen av Honor-segmentet gjorde inte saken bättre, utan snarare tvärtom. Och under 2021 rasade Huaweis mobilförsäljning.

Från 190 miljoner sålda enheter till 35 miljoner på ett år

Enligt uppgifter från analysföretaget Omdia föll Huaweis försäljning med 81,6 procent förra året. Siffran för 2020 låg på 190 miljoner sålda enheter, och för 2021 på blygsamma 35 miljoner. Huawei tappade sin marknadsandel på 15 procent ner till 3 procent, vilket gör dem till den nionde största mobiltillverkaren i världen.

Honor placerar sig före Huawei

På åttonde plats hittar vi Huaweis tidigare undermärke Honor och på plats tio kommer Tecno. Den senare är också är en kinesisk tillverkare och har främst har fokuserat på de afrikanska och sydasiatiska marknaderna. 

Realme ökade mest förra året

Den största försäljningsökningen under 2021 bjöd Realme på, med 48,6 procent som tar tillverkaren upp till en sjätte plats. Motorola ökade med 44,2 procent och hoppar upp på plats sju.

Samsung, Apple och Xiaomi är världens tre största tillverkare

Samsung är som sagt fortfarande ohotad etta på listan över världens största mobiltillverkare med 20 procent av marknaden. Apple lägger sig på en andraplats med 18 procent och Xiaomi på plats tre med 14 procent av marknaden.