Häva köp av mobiltelefon
I vissa fall är det möjligt att häva köp av mobiltelefon. Dina möjligheter att häva ett köp av mobiltelefon regleras i Konsumentköplagen. Du kan häva ditt köp både om mobiltelefonen går sönder eller om leveransen blir försenad.
Du får inte häva köpet av mobiltelefonen direkt när den går sönder
Om din mobiltelefon går sönder kan du ha rätt att häva köpet, men inte på en gång. Om din mobiltelefon går sönder på grund av ett tillverkningsfel har du rätt att få den lagad eller ersatt.
Först försöker företaget som du har köpt telefonen från att laga den. Hur lång tid det får ta regleras inte i Konsumentköplagen. Företaget ska dock kunna motivera väntetiden.
Om ditt problem fortsätter även efter att mobiltelefonen har varit på lagning kan den behöva lämnas in igen. Om mobiltelefonen inte blir bättre efter andra försöket har du rätt att häva köpet eller få prisavdrag.
Du kan häva köpet av din mobiltelefon om leveransen försenas
Om du beställer din mobiltelefon på nätet och leveransen försenas kan du i vissa fall ha rätt att häva ditt köp. Men för att det ska vara möjligt behöver du och säljaren ha avtalat om en tid då mobiltelefonen ska levereras.
Du har reklamationsrätt i tre år
När du köper en mobiltelefon brukar de flesta säljare lämna en garanti på ett år. Det är dock frivilligt att göra det. Något som du som privatperson dock alltid har är reklamationsrätt.
Reklamationsrätten gäller i tre år. Det innebär att om din mobiltelefon går sönder eller om det blir något fel på den kan du kontakta säljaren och kräva att få felet åtgärdat eller häva köpet.
Du kan reklamera alla fel på mobiltelefonen, men säljaren ansvarar bara för ursprungliga fel. Fel som beror på exempelvis vanvård kan inte säljaren hållas ansvarig för.
Du kan behöva bevisa ursprungliga fel
Om du reklamerar mobiltelefonen efter sex månader från att du köpte den måste du kunna bevisa att felet är ursprungligt. Om du däremot reklamerar mobiltelefonen inom sex månader förutsätts felet ha funnits där vid leveransen, om inget tyder på något annat.
Du har ångerrätt på mobiltelefoner
När du köper din mobiltelefon på distans, det vill säga på nätet eller utanför affärslokalen, har du alltid 14 dagars ångerrätt. Skulle du ångra ditt köp måste du meddela operatören eller återförsäljaren det inom dessa 14 dagar, antingen via e-post, brev eller telefon.
E-post är dock att rekommendera, eftersom du vid en eventuell tvist då kan bevisa att du har ångrat ditt köp.
Tänk på! Om du köper din mobiltelefon i butik kan du bara lämna tillbaka den om butiken erbjuder öppet köp.